În stare de bine

Echipele HOSPICE au rămas în prima linie a îngrijirii, așa cum o fac de 28 de ani

#ONGprezent! vorbește despre provocările cu care ONG-urile din România se confruntă în această perioadă. Despre soluțiile și inițiativele pe care le-au pornit pentru a trece cu bine de ea, atât pentru angajații și voluntarii lor, cât mai ales pentru benefiarii pentru care lucrează.

Facem o serie de interviuri cu organizații mari și mici, din toate domeniile de activitate, de la oraș sau din mediul rural, de peste tot din țară. Vrem să ne ținem la curent și să ne inspirăm unii pe alții, să ne sprijinim și să ne unim forțele, dacă e nevoie. Să fim prezenți, atenți, să avem grijă și să contribuim cu cât putem la eforturile pe care le fac autoritățile publice, mediul privat, mediul academic și mass media în aceste zile.

 

Mirela Nemţanu

Director Executiv HOSPICE Casa Speranţei

 

Cum s-a schimbat activitatea organizației în contextul pandemiei noului coronavirus? Care sunt provocările cu care vă confruntați sau cu care estimați că vă veți confrunta?

La începutul stării de urgență ne-am văzut în situația în care trebuie să ne reorganizăm rapid ca să reușim să supraviețuim. Miza era cu atât mai importantă cu cât pacienții noștri au nevoie de noi, pentru că pentru cei mai mulți suntem singura alternativă pe care o mai au. Toată această situație, pe care nu a anticipat-o nimeni, a afectat puternic întreaga societate, de la mediul de business la cel non-guvernanamental. Pandemia COVID-19 ne-a pus în fața unei noi realități. Planurile începutului de an au rămas… doar planuri și am fost nevoiți să căutăm noi resurse pentru a face față provocărilor acestei perioade, pentru a fi în continuare aproape atât de pacienții noștri și familiile lor, cât și de profesioniștii care urmează cursurile noastre de specialitate. Ne-am confruntat, în ultimele luni, cu două situații: numărul celor care ne-au cerut ajutorul a fost din ce în ce mai mare în contextul în care bolnavii oncologi și cronici erau externați din spitale pentru a face loc celor infectați cu COVID-19, dar și ca măsură de protecție pentru aceștia.  O altă problemă a fost aceea că mulți sponsori și-au retras finanțările sau le-au îndreptat către spitalele cu bolnavi de coronavirus. Toate serviciile pe care le oferim pacienților și familiilor lor – fie că vorbim de internare în cele două spitale ale fundației, de îngijire la domiciliu, de consultații în ambulatoriu sau de dive rsele tratamente și terapii – sunt complet gratuite pentru pacienții noștri. Ca să acoperim aceste cheltuieli (și vorbim de medicamente, de tratamente și proceduri costisitoare) ne bazăm pe sprijinul și implicarea comunității și la HOSPICE am încercat întotdeauna să găsim metode noi care să implice comunitatea și să ne ajute să strângem fonduri.

Care e impactul tuturor acestor provocări și situații la adresa beneficiarilor voștri?

Coșmarul pacienților oncologici începe în momentul în care aud un rece și descurajant nu se mai poate face nimic, când mai sunt atât de multe de făcut, iar acest coșmar a fost dublat în timpul pandemiei, în momentul în care pacienții au fost pur și simplu trimiși acasă, fără niciun plan, fără niciun tratament, fără niciun sprijin. Bolnavii cronici și cei oncologici sunt ceea ce numesc specialiștii depășiți terapeutic – adică au fost primiți doar pentru chimioterapie sau intervenții chirurgicale urgente. Din momentul în care a fost semnalat pericolul cu care ne confruntăm, ne-am regândit și reașezat activitatea în noul context al restricțiilor generale, dar și a nevoilor pacienților care s-au văzut încă o dată abandonați de sistemul public de sănătate.

Ați demarat inițiative noi în acest context, ne poți spune în ce constau și dacă au rezultatele scontate?

Am încercat să ne repliem. Așa cum povesteam, ne-am văzut în situația în care am fost nevoiți să regândim campaniile pe care le aveam în desfășurare, să renunțăm la evenimentele care generau fonduri pentru pacienții noștri.  În ciuda dificultăților financiare cu care ne confruntăm, echipele HOSPICE au rămas în prima linie a îngrijirii, așa cum o fac de 28 de ani. Multe dintre consultațiile față în față s-au transformat în consultații telefonice sau prin video call: medicii și asistenții medicali au îndrumat pacienții și au educat aparținătorii privind administrarea medicamentelor și manevrele de îngrijire necesare, au trimis rețete și planuri de tratament cu ajutorul tehnologiei iar atunci când simptomele nu au mai putut fi controlate astfel, echipele HOSPICE au intervenit fie prin vizite la domiciliu, fie prin internarea în spitalele noastre care au funcționat 24 de ore din 24. Cursurile de formare pentru medici și asistente medicale pe care noi le susținem constant s-au mutat în mediul online.

Cum consideri că ne putem sprijini reciproc, ca ONG-uri, în următoarea perioadă?

Această perioadă ne-a arătat încă o dată că societatea civilă suplinește mult din ceea ce statul ar trebui să facă, ne-a arătat din păcate că avem un sistem public de sănătate care trebuie urgent reformat, în și pentru interesul pacientului. Categoriile cele mai vulnerabile au fost, din nou, abandonate și ONG-urile au fost singura mână de ajutor care li s-a întins.

Am încercat să tragem un semnal de alarmă, de accea cele mai mari organizații neguvernamentale din domeniul medico-social, printre care și HOSPICE Casa Speranței, au semnat împreună Decalogul pentru Sănătate: un apel către partidele politice și guvern pentru 10 reforme concrete în sistemul medical românesc (detalii pot fi consultate aici).

Ce mesaj ai avea de transmis publicului În stare de bine?

Situația de criză pe care am traversat-o cu toții a afectat întreaga societate, de la mediu ONG, la cel de business. Nu ne-a fost deloc ușor în pandemie, dar greul cel mai mare l-au dus pacienții noștri. Am reușit să rămânem alături de copiii și adulții care înfruntă un diagnostic incurabil datorită celor care ne-au sprijinit și au făcut, poate, eforturi mai mari ca înainte ca să ne fie alături. Și chiar dacă starea de urgență s-a încheiat, greul nu a trecut. La HOSPICE, starea de urgență este permanentă, iar pacienții noștri au nevoie în continuare de sprijin, de tratamente pentru durere, de consiliere, de îngrijire. Și nu putem să fim alături de ei decât cu ajutorul vostru:🔹 https://www.hospice.ro/doneaza/🔹Cont RAIFFEISEN BANK (SWIFT: RZBRROBU) – RO30 RZBR 0000 0600 1220 1968 (RON), CUI: 4921504 – Fundaţia HOSPICE Casa Speranţei🔹SMS la 8844 cu mesaj TIMP (cost 2 Euro)

 

HOSPICE Casa Speranţei este o organizație non-profit înființată în 1992 la Brașov, ce a introdus conceptul de îngrijire paliativă în România. HOSPICE este cea mai mare fundație din țară, care oferă gratuit servicii specializate de acest tip.