Cred că fiecare ar trebui să nu renunțe la misiunea proprie
#ONGprezent! vorbește despre provocările cu care ONG-urile din România se confruntă în această perioadă. Despre soluțiile și inițiativele pe care le-au pornit pentru a trece cu bine de ea, atât pentru angajații și voluntarii lor, cât mai ales pentru benefiarii pentru care lucrează.
Facem o serie de interviuri cu organizații mari și mici, din toate domeniile de activitate, de la oraș sau din mediul rural, de peste tot din țară. Vrem să ne ținem la curent și să ne inspirăm unii pe alții, să ne sprijinim și să ne unim forțele, dacă e nevoie. Să fim prezenți, atenți, să avem grijă și să contribuim cu cât putem la eforturile pe care le fac autoritățile publice, mediul privat, mediul academic și mass media în aceste zile.
Victor Bucur
Director Executiv Centrul Român pentru Educație Artistică și Socială
Cum s-a schimbat activitatea organizației în contextul pandemiei noului coronavirus? Care sunt provocările cu care vă confruntați sau cu care estimați că vă veți confrunta?
Având în vedere că domeniul de activitate al asociației noastre este teatrul și educația prin teatru, putem spune că această criză cauzată de pandemia COVID-19 a blocat destul de mult activitatea asociației, dar nu în totalitate. În luna martie când a debutat criza și în România, eram în plin casting pentru completarea distribuției musicalului “Next to Normal” pe care asociația noastră îl va produce în parteneriat cu Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” grație unei finanțări obținute prin programul multianual lansat de AFCN. Este un spectacol care face parte dintr-o campanie amplă de conștientizare asupra efectelor depresiei și am atras mai mulți parteneri. Din păcate am fost nevoiți să suspendăm continuarea proiectului până la reluarea activității teatrului partener. Am reușit totuși ca ul alt proiect pe care îl aveam în implementare să îl transformăm și să îl mutăm în mediul online. Proiectul Teatru pentru școală ce implică susținerea unor spectacole de teatru de păpuși pentru copii din localități dezavantajate din punct de vedere al accesului la evenimente culturale, a fost continuat prin organizarea unor transmisii online a spectacolelor prin intermediul canalului de youtube al asociației. În cadrul aceluiași proiect am putut organiza și un webinar de Art Therapy susținut de către un expert din Londra pentru un număr de aproximativ 50 de cadre didactice. Pe lângă activitatea din proiecte, am fost nevoiți să suspendăm mai multe reprezentații ale spectacolelor asociației pe care le aveam programate în diferite spații independente. Suntem de părere că prin intermediul internetului putem suplini într-o oarecare măsură activitatea asociației, însă nu pentru o perioadă prea lungă de timp. Atât educația cât mai ales teatrul sunt activități despre care credem că nu se vor putea desfășura exclusiv online.
Care e impactul tuturor acestor provocări și situații la adresa beneficiarilor voștri?
Din păcate, o bună parte din beneficiarii vizați de proiectul Teatru pentru școală, copii din localități dezavantajate, nu au acces la internet sau la un dispozitiv pe care să poată urmări spectacolele transmise. Din această cauză am întâlnit multe cazuri în care dintr-o clasă de 25 de elevi, doar 5-7 au putut urmări. Un avantaj al faptului că proiectul se desfășoară online a fost că am putut invita mai multe școli să se alăture proiectului, însă acest lucru nu rezolvă participarea redusă raportat la numărul total al elevilor dintr-o școală și se ridică astfel problema egalității de șanse în rândul elevilor. Considerăm că aceasta este o problemă reală pentru care ar trebui inițiate programe naționale de către autorități și pe care nu o putem depăși cu resursele asociației.
Ați demarat inițiative noi în acest context, ne poți spune în ce constau și dacă au rezultatele scontate?
Mutarea online a proiectului Teatru pentru școală este singura inițiativă cu efecte asupra activității asociației, întreprinse în această perioadă. Avantajul, așa cum spuneam și mai sus, este că putem invita mai multe școli să se alăture proiectului și să vizioneze spectacolele. În felul acesta am ajuns în școli din Bihor sau Hunedoara, școli în care, din cauza distanței am fi ajuns mai greu fizic. Din mesajele primite atât de la copii cât și de la cadrele didactice observăm că fiecare transmisie este așteptată cu mare entuziasm.Pregătim zilele acestea demararea unei campanii de strângere de fonduri pentru susținerea producției musicalului Next to Normal și a campaniei de sensibilizare a publicului asupra depresiei. Din acest motiv am realizat împreună cu instrumentiștii cu care vom colabora, o înregistrare în regim de carantină cu un moment muzical din viitorul spectacol, ce poate fi vizionat aici: https://www.youtube.com/watch?v=fqK5lc8X38U
Cum consideri că ne putem sprijini reciproc, ca ONG-uri, în următoarea perioadă?
Cred, în primul rând că fiecare ar trebui să nu renunțe la misiunea proprie, oricât de greu ar putea fi uneori. În zona culturală, ONG-urile, ca acesta în numele căruia vă scriu acum, au avantajul de a-și alege liber repertoriul și cred că au datoria de a aduce în fața publicului teme sensibile pe care uneori instituțiile finanțate de stat le evită, precum drepturile omului, teme LGBTQ sau probleme de sănătate mintală. Cred că așa ne putem sprijini reciproc, prin a ne continua fiecare misiunea de a schimba sau a îmbunătăți anumite aspecte ale vieții comunităților din care facem parte.
Ce mesaj ai avea de transmis publicului În stare de bine?
Voi reda un scurt citat din mesajul dramaturgului Shahid Nadeem dedicat zilei mondiale a teatrului: “Trebuie să ne reconstruim forța spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, disprețul față de lumea în care trăim, față de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol, un rol nobil, în a dinamiza și a mobiliza umanitatea să se înalțe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spațiul reprezentației, făcându-l să devină sacru.”
Centrul Român pentru Educație Artistică și Socială este o organizație neguvernamentală ce produce spectacole de teatru pentru copii.